× Kun klubmedlemmer har adgang til at skrive her

Jumpstarter

25 sep 2017 19:35 - 25 sep 2017 19:37 #23470 af slmeyer
Hej med jer,

Ja - det er desværre ikke hver dag, at jeg kommer ud og køre i min NC'er, selvom det kunne være dejligt.

Der er perioder hvor den står stille i p-kælderen og der er så næsten ikke noget mere surt, end når man så står med et batteri, som er løbet tør for strøm. Det oplevede jeg igår, hvor vejret ellers var perfekt - øv, øv, øv :(.

Nå, men en del af udfordringen er batteriet, som nok kunne være bedre.

Men en anden væsentlig del af udfordringen er, at jeg ikke har et sted i nærheden af p-kælderen, hvor jeg hurtigt kan lade batteriet op.

Derfor overvejer jeg at anskaffe mig en såkaldt jumpstarter ala denne: www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivar...-V-400-A-2000035160/ .

Men inden at jeg køber mig sådan en starter, så vil jeg lige høre hvad jeres erfaringer er med dem? Og har I evt. et bud på en bedre model end den jeg linker til?

Som sagt - min udfordring er, at jeg ikke har en stikkontakt ved siden af bilen, hvor jeg kan lade batteriet. Og da jeg bor ca. 500 meter fra hvor den holder, så vil jeg gerne undgå, at skulle slæbe batteriet frem og tilbage hver gang, at der ikke er strøm på. Dels skal batteriet tages ud og det vejer alligevel også lidt, når man så skal slæbe fra og til p-kælderen. Der ser starteren trods alt lidt mere smart ud og vejer ikke mindst en del mindre.

Lad mig høre hvad I tænker.

God aften.

Mvh.

Søren
25 sep 2017 20:00 #23471 af Harlou
Har selv Jumpstarter (FDM) virker perfekt når 'fruens' Honda skal have et spark :-)
Følgende bruger(e) sagde tak: slmeyer
25 sep 2017 21:39 #23472 af LarsM

Lad mig høre hvad I tænker.

Hej Søren

MIn tanke er - om jumpstarteren ikke er symptombehandling? Du skriver ikke hvor lange stilstandsperioder din bil har, men et batteri i god form, der er monteret i en bil som lader korrekt, og som ikke (utilsigtet) aflader batteriet ved stilstand, bør i hvert fald kunne kunne starte bilen efter 3 måneders stilstand.

Hvor gammelt mon batteriet er?

Bedste hilsener
LarsM
25 sep 2017 22:52 #23473 af Kuksi
Jeg havde en radio (tror det var en Sony) som kunne aflade batteriet på 4 dage. Det viste sig at i slukket tilstand brugte den stadig 0,5A. Ved at tage fronten /display (som var slukket) faldt strømforbrug til nærmest ingen ting.
Måske det kunne være noget lignende i dit tilfælde?
26 sep 2017 05:21 #23474 af BoN
Næste gang du tænker den skal stå stille et stykke tid, så tag den ene polsko af på batteriet, hvis den alligevel ikke vil starte når du skal køre igen, er det tid til et nyt batteri som i øvrigt nok kan købes billigere end jump-starteren, hvis det er en strømtyv der er årsag til problemet som Kuksi skriver, kunne du overveje at investere i en polsko som denne: www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivar...gkobling-2000020811/
Så er det nemt at frakoble batteriet ved stilstandsperioder.

NB 10th anniversary
Trykladet med Rotrex
Følgende bruger(e) sagde tak: Per - Kolding, slmeyer
26 sep 2017 18:37 #23487 af slmeyer
Hej Lars,

Mange tak for dit svar.

Ja - batteriet skal også skiftes. Det er ikke godt og det er også en del af planen, at det skal skiftes.

Men starteren er også tænkt som en backup-løsning, hvor det kan være nødvendigt.

Tre måneder - det lyder godt nok af meget. Jeg synes at jeg har erfaring med, at batterier aflader hurtigere.

God aften.

Mvh.

Søren
26 sep 2017 18:38 #23488 af slmeyer
Tak, Bo. Det er faktisk en god ide. Tak for tippet.

God aften.

Mvh.

Søren
26 sep 2017 18:39 #23489 af slmeyer
Hej Kuksi,

Jeg tror det ikke. Men det er da værd at undersøge. Jeg er bevidst om, at det i hvert fald er batteriet, som ikke er godt.

God aften.

Mvh.

Søren
27 sep 2017 12:18 #23493 af Mogens Gemmer
Jumpstarteren fra FDM, som Harlou henviser til, koster 700 kr. og kan ses her:
netbutik.fdm.dk/bilen/starthjaelp/mini-j...r-13-6a-12-volt.html

Jeg har en tilsvarende, som blev testet ved at malke batteriet tomt natten over.
Jumpstarteren kunne uden problemer starte bilen tre gange efter hinanden, så den er godkendt.
Det er ret imponerende for et batteri, der fylder det samme som tre pakker cigaretter.
27 sep 2017 13:12 #23494 af Harlou
Ja Gemmer , mener det var på din anbefaling, meget godt tilfreds :-)
27 sep 2017 16:24 #23495 af slmeyer
Først og fremmest - tak for jeres svar.

Jeg er medlem af FDM og jeg har derfor fulgt anbefalinger fra Harlous og Mogens anbefaling ift. FDMs mini-jumpstarter, som jeg netop har bestilt. Næste projekt bliver et nyt batteri :). Hvis I har nogle anbefalinger til det, så tager jeg også gerne imod det :)

Som sagt - tak for jeres anbefalinger og råd. Vi ses ude på vejene :)
27 sep 2017 16:41 #23496 af Helge
Her link til tidligere indlæg om nyt batteri til en NC:
mx5club.dk/forum/el-system/1743-nyt-batteri-til-nc#1743

Her Pricerunner info om bedste pris:
www.pricerunner.dk/cl/528/Batterier-og-O...varta+b32+45+ah&sp=1

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Leveret af Kunena Forum