× Kun klubmedlemmer har adgang til at skrive her

Tårnstiver

11 jul 2017 17:39 #22924 af Jens Hansen
I Haynes' håndbog for NB er vist og nævnt en "engine crossbrace".
Den mangler på mit eksemplar.
1. Er den standard eller ekstraudstyr?
2. At den mangler, kan det så være årsagen til retningsændringen ved kraftig acceleration?
3. Hvilken model kan anbefales, hvis den skal være i eet stykke og ikke en justerbar universalstang?
Jens

Jens Hansen
11 jul 2017 22:25 - 12 jul 2017 08:20 #22925 af Harlou
Den NB jeg havde fra 2005-2015, var der monteret en Tårnstiver (fabriksmontering) :-)
Det kan dog ikke helt udelukkes at Mazda i Ballerup har haft med montering at gøre, de monterede
nemlig også aircondition, hvilket ikke var normalt for en NB årgang 2005!
11 jul 2017 23:33 - 11 jul 2017 23:40 #22926 af Kim H
Jeg TROR ikke at en sådan stiver har været standard - men er bestemt ikke sikker i min sag ...

Selv har jeg monteret en såkaldt "Domstrebe" fra IL Motorsport i Tyskland - på en 2000-model.

Det første billede viser hele monteringen.
Det andet billede viser hvordan hovedbremsecylinderen er forhindret i at bevæge sig ved kraftig opbremsning.
Uden dette vil den såkaldte "firewall" - inklusive hovedbremsecylinder - blive trykket fremad ved opbremsning, hvorved en del af din påvirkning af bremsepedalen går til spilde.





Domstrebe hos IL Motorsport www.ilmotorsport.de/shop/article_detail....87a05b30fabe607f7906

Hvorvidt det har større eller mindre påvirkning af køreegenskaber skal jeg ikke gøre mig klog på.
Men - den psykologiske effekt skal man ikke undervurdere.
Min bil kører i hvert fald ganske udmærket.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Harlou, Henr1k
12 jul 2017 10:56 #22927 af Bent2
Har kigget i nogle NB motorrum,og de har været fyldt godt op med andre ting, så jeg tror heller ikke at en tårnstiver er standard.

Har en universal tårnstiver monteret, og det har ikke ændret mit liv. Idag havde jeg nok købt I.L's.

Hvis bilen trækker til siden under acceleration, skal du nok kigge på bagenden..diverse bøsninger og ophæng, noget må være meget slidt.

Tag evt. forbi en ekspert..Au2fast på fyn, eller Mx5 specialisterne jylland
12 jul 2017 11:22 #22928 af Henr1k
Den er standard i Sport-modellen, ved ikke om den også er i jubilæumsmodellen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Harlou
12 jul 2017 11:23 - 12 jul 2017 11:26 #22929 af Harlou
Jeg har bedt Ivan, der er gift med nuværende ejer, Hanne Heiselberg, om at lægge billede ind af
Tårnstiver i NB'en, mener endda at kunne huske den er malet Titanium Grey, akkurat som bilen :-)
Dette var netop Sportsmodellen :-)
12 jul 2017 12:48 #22930 af Verner - Abild
Hej Jens Hansen.
Jeg har en NB 1,8i sport 2004. Standard er bla. tårnstiver,div. forstærkninger af undervogn,større bremser,Bilstein dæmpere og fjedre,6 gear og diff.spær.

Mvh. Verner - Abild.
Følgende bruger(e) sagde tak: Harlou
12 jul 2017 13:07 #22931 af Heiselberg - Almind
Hej, Harlou
Ja, der er en tværstang/tårnstiver i motorrum på din gamle NB1,8 2004 MK2,5 FL, dog er den sort, samme som i Verners. Vi er godt tilfreds med bilen, og den er meget stabil i køre egenskaber, dejlig bil. Kan ikke tage et billede før i aften, Hanne er kørt på arbejde i den Idag.

Mvh
Ivan

Heiselberg
Følgende bruger(e) sagde tak: Harlou
12 jul 2017 13:31 #22932 af kem
Fabriksmonterede på de sene udgaver.( Jubi og sport modeller) Sort og justerbar.

Blålyn & 仲間
Følgende bruger(e) sagde tak: Harlou
12 jul 2017 16:23 #22934 af Jens Hansen
Glædelig overrasket over responsen - tak til alle for de oplysende svar.
To svar gav anledning til hhv. undren og bekymring:
Kim H. Forstår jeg det rigtigt: Hovedbremsecylinderen mv. bevæger sig i sin befæstning ved kraftigt tråd på bremsen?
Bent2. Ja, det kan tænkes, at slidtage er en årsag. Bilen blev dog synet 7. juni 2017 i Jelling (!) uden anmærkninger på undervognen. Og det er kun ved maksimal acceleration, det mærkes.
Måske er piloten blot overfølsom .... Er der et vist vrid i bagtøj generelt?

Jens Hansen
12 jul 2017 17:00 - 12 jul 2017 17:01 #22935 af Kim H

Jens Hansen skrev: Kim H. Forstår jeg det rigtigt: Hovedbremsecylinderen mv. bevæger sig i sin befæstning ved kraftigt tråd på bremsen?


Svar "ja".
Hele "væggen" mellem kabine og motorrum trykkes fremad, når bremsepedalen aktiveres med en vis kraft.
Givetvis kun nogle få mm - men det betyder at noget af den kraft som påføres bremsepedalen reelt går til spilde ...

Men ikke med den viste løsning :-)
12 jul 2017 23:16 #22939 af Bent2
Ved almindeligt syn, kommer er højst et brækjern frem, når der skal chekkes hjulophæng og det altså ikke helt nok.
Hjulet skal være fri af jorden, og så skal man ta' godt fat og se om man kan vride det- fra side til side.
Det skal ikke være vrid i baghjulsophænget på NA og NB.
Du har nok slidte bøsninger, normal fejl, var noget af det første jeg skiftede på min.
Leveret af Kunena Forum