× Kun klubmedlemmer har adgang til at skrive her

NA6 - fælge 7*15 et20 erfaringer?

03 dec 2017 21:20 #23855 af ksvinding
Et fortæsket emne - jeg ved det. Jeg overvejer Rota Grid V i 7*15 et20. De burde kunne monteres uden problemer, men jeg synes at der er meget lidt plads. Bilen er sænket ca 40mm med et Koni Str.T kit og er monteret med 195/50/15 dæk.
Hvad er andres erfaringer?
04 dec 2017 10:47 #23856 af BoN
Du vil få problemer med et ET 20 da det ændrer sporvidden mere end tilladt, som er max. 10 mm. i hver side.
Link til fælgberegner på søsterkanalen: five-speed.dk/?p=1950

NB 10th anniversary
Trykladet med Rotrex
04 dec 2017 16:12 #23858 af ksvinding
Tak for svaret - det er også nævnt i klubbens eget forum - mindst en person skriver også at han køre på 17*9 ET 35 og blev synet uden problemer. Derfor vil jeg stadig gerne høre om andre køre 7*15 et20 - eller tæt på.
04 dec 2017 19:59 #23859 af Mogens Gemmer
Du efterlyser igen nogen i klubben, der har erfaring med meget brede fælge og ET 20.
Mit gæt er, at der ingen findes.

NA er typegodkendt med en indpresningsdybde på 45 mm. plus/minus 10 mm.
Afvigelser herfra er ikke blot ulovlige, men forringer også bilens køreegenskaber.

En afvigelse fra ET på 25 mm. er voldtægt af hjulophængets geometri, men da du allerede har sænket bilen med 40 mm. skal den nok heller ikke bruges til almindelig kørsel.
05 dec 2017 08:11 #23860 af Henr1k
Ifølge denne guide:
https://www.driftworks.com/mazda-mx5-wheel-guide/
Så skulle 7x15 være muligt med op til ET10 uden at rulle skærmkanter
05 dec 2017 08:20 #23861 af ondemik
Hej ksvinding.
Jeg kører med 15x8 ET25 monteret med 205/50-15 på NB, og jeg vil tro den også er sænket mindst ligeså meget som du skriver, og i hvertfald til banebrug synes jeg det gør noget rigtig godt for køreegenskaberne, men min kone holder også stadig af at tage den på arbejde i godt vejr. Jeg har gevind undervogn på, og ved banekørsel skrabede det ene hjul lidt på skærmen, så jeg måtte hæve bilen en lille smule, men der er ikke rullet kanter og lign. Jeg ved, at der er en NA ejer, der kører trackdays med præcis samme fælg og hjul- dimensioner som jeg, og det går fint. Han kører også med en sænket gevindundervogn, så det burde kunne komme til at passe. Min gik også fint gennem synet med disse fælge, men skulle der være en meget grundig synsmand, så tror jeg ikke det bliver svært at låne et sæt andre hjul til lejligheden. Jeg har f.eks nogen stående.

Jeg synes Gemmers indlæg synliggør den kløft, jeg nogen gange føler der er i klubben. Enten kører man trackdays og optimerer mod dette, eller også diskuterer man de bedste ruter når man kører i kortege ud og ser på egnsmuseer og spiser småkager og får kaffe undervejs. Ok det er nok lidt en grov forenkling, men der bør vel fint være plads til begge dele ;) Jeg synes det fantastisk ved en MX-5 er, at den netop muliggør begge dele.
Hvis der er for mange svar som Gemmers tror jeg i hvertfald trackday-folket finder et andet stedet at diskutere, og det synes jeg er en skam. Det kan godt være det ikke var ment til at skræmme folk væk, men jeg er nød til at sige, at på mig har det lidt den effekt.

Mvh Mikkel
Følgende bruger(e) sagde tak: CEV-Hammel, And, Kuksi, AS DK, fha, SørenJ, Per, Henr1k, NCSilver, René - Aalborg and 1 other people also said thanks.
05 dec 2017 11:28 #23862 af Helge
I Sverige startede nogle af Miataklubbens folk denne klub for 10 år siden

www.mx5racingclub.se/

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Følgende bruger(e) sagde tak: René - Aalborg
05 dec 2017 23:06 #23867 af AS DK

ondemik skrev:
Hvis der er for mange svar som Gemmers tror jeg i hvertfald trackday-folket finder et andet stedet at diskutere, og det synes jeg er en skam. Det kan godt være det ikke var ment til at skræmme folk væk, men jeg er nød til at sige, at på mig har det lidt den effekt.

Mvh Mikkel

Det er heldigvis en rummelig klub med plads til stort set alle. men jeg kan godt følge dig.

I "gamle" dage fortrak vi til Lundings www.five-speed.dk når tunings-detaljerne oversteg beskrivelsen af søndagsturenes lagkager.

Arne Sørensen
Jubii nr 2487 Rotrex kompressor by CCR-Racing
Holdt kørende af Au2Fast
Følgende bruger(e) sagde tak: Kuksi, fha, Per, ondemik, BoN
Leveret af Kunena Forum