Det er ikke nogen hemmelighed, at fællesturene hurtigt bliver fuldt bookede, og at det for mange medlemmer kan være svært at bliver tilmeldt noget overhovedet.
For at flere medlemmer kan komme med på fællesturene, vil jeg derfor foreslå en række ændringer jeg tror vil hjælpe på problemet.
For det først synes jeg man bør lave en begrænsning på hvor mange fremtidige ture man kan være tilmeldt.
For det andet synes jeg man bør belønne medlemmer der afholder fællesture.
Jeg vil derfor foreslå, at der indføres et pointsystem, hvor alle medlemmer som udgangspunkt har 2 point. Alle ture koster som udgangspunkt 1 point. Dermed kan man som udgangspunkt kun være tilmeldt 2 fremtidige ture samtidigt.
På alle ture sættes desuden et tidspunkt, hvor turen sættes fri, dvs. prisen reduceres til 0 point. Derved kan eventuelle ledige pladser optages af medlemmer der allerede er tilmeldt 2 ture. Det kunne fx være 1 uge før afholdelse af alm. ture, og nogle måneder før på flerdags ture.
Medlemmer af bestyrelsen samt de der arrangerer ture, kunne få tildelt fx 1 point ekstra, så de har 3 point. Det er jo deres fortjeneste, når vi andre bliver inviteret på tur, så dem kan vi godt bruge nogle flere af :-)
Så er der alt det med småt, så folk ikke forsøger at omgå hensigten med systemet. Fx om point følger bilen eller husstanden eller det enkelte medlem (uanset type). Der skal nok også stilles krav før tur-arrangører får tildelt ekstra point. Der kunne fx først blive tildelt året efter man har arrangeret en tur med mindst 30 deltagere eller en flerdagstur med mindst 10 deltagere. (Deltagelse i egen tur skal selvfølgelig også være gratis)
Ovenstående er et udkast, som jeg tror vil give flere medlemmer mulighed for at komme ud og rulle med andre medlemmer i løbet af året. Ud over betingelserne til systemet, så kommer det også til at kræve ændringer til booking systemet. Det er derfor noget der vil tage tid at indføre, men derfor vil jeg alligevel foreslå at vi tager diskussionen om det er en vej at gå.
Vil det hjælpe på problemet, eller vil det skabe andre problemer?