× Kun klubmedlemmer har adgang til at skrive her

Første serviceeftersyn - et godt værktsted?

11 feb 2018 19:20 #24127 af 0aZ
Hej med jer,

Jeg er ny her.
Min nye Mx-5 skal til første eftersyn.
Er der nogle her, der kender et godt værksted tæt på Lyngby, nord for København?

Bedste.
John
11 feb 2018 19:44 #24128 af Helge
Næ, men kan da fortælle, at de fleste af medlemmerne på Sjælland kører
over til Andreas på Fyn og får lavet deres service B)
au2fast.dk/

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Følgende bruger(e) sagde tak: Harlou
12 feb 2018 17:26 #24130 af Stang
Vi er også nogen stykker, som får vores MX-5ere serviceret hos Carpeople i Frederikssund. Mester hedder Kenneth Olofsen og hans adresse er Frejasvej 5, 3600 Frederikssund. Hans telefonnr er 4738 7900.
Jeg har brugt ham i nogle år og er tilfreds med hans service og priser.

ND 1,5 Edition 2015 Soul Red Metallic
13 feb 2018 10:52 #24131 af Tom - Breje

0aZ skrev: Hej med jer,

Jeg er ny her.
Min nye Mx-5 skal til første eftersyn.
Er der nogle her, der kender et godt værksted tæt på Lyngby, nord for København?

Bedste.
John


Undskyld jeg blander mig, men som jeg ser det med John, så har han en årgang 2017 i rød, mon ikke det er en ny ND'er så??
Den skal vel have 1. service hos den forhandler hvor den er købt?? - men ellers, ja, så har vi alle forskellige behov for servicering - men her er alderen på bilen også et parameter.

Det kan ikke være de store problemer i at lave en bils første service.

Tom - Breje
2005 NB 1.8 FL SPORT
Sunlight Silver
13 feb 2018 13:04 - 13 feb 2018 13:14 #24133 af Harlou
Hej Tom, jeg fik 1. Service ved Auto2 Fast, medens karosseri inspektion blev udført ved forhandler :)
Skiftede alle olier ved km 1721- derefter ved km 21721 ?❤️
Bilen er købt ved N.O. jensen
Følgende bruger(e) sagde tak: Per - Kolding
13 feb 2018 15:19 #24134 af Stang
Hej Tom,
De tider, hvor de autoriserede forhandlere og værksteder havde monopol på at udføre service, er altså forbi. Nu kan alle uafhængige værksteder få adgang til Mazdas forskrifter for service og elektroniske servicebøger. Det er - mærkeligt nok - kun det årlige karosserieftersyn, som skal udføres af et autoriseret Mazda værksted. Det koster så til gengæld gratis.

ND 1,5 Edition 2015 Soul Red Metallic
Følgende bruger(e) sagde tak: Harlou, Per - Kolding
13 feb 2018 19:46 #24135 af Per - Kolding
Halløj.

Jeg skal også have foretaget 2. års serviceeftersyn hos Andreas i Vissenbjerg.

Karosserieftersynet bliver foretaget hos den autoriserede Mazda-forhandler i Kolding.

Med venlig hilsen
Per ND 1,5 Edition 2016
Ceramic metallic
14 feb 2018 10:01 #24139 af Tom - Breje
Jamen - beklager min "oldtidsopfattelse" af service på ny bil.
Vil nu altid have første service udført der hvor en helt ny bil er købt, det kan ikke være nødvendigt at sende den på "Specialhospital" for det B)

Når det så er sagt, kan jeg godt erindre at der på de første ND-modeller var en del skriverier omkring fejl med forskellige ting på bilen, og at man derfor måtte ty til specialister.
Den omtalte nye bil her i tråden er en årgang 2017, vil jeg tro, og de har ikke de samme "begynderfejl" som de tidligere modeller havde.

Det er helt fint at man nu kan få lavet service og (hos en del ældre ND'ere) rettet fejl andre steder end de autoriserede Mazda værksteder.
Min opfattelse er dog altid at det ikke kan være den store opgave at lave service på en ny bil, og at det derfor nemt kan laves hos den man købte bilen hos. Bor han så (sælgeren) i Jylland og den nye ejer bor på Sjælland, så er det jo fint at en del MX5 ejere har et favoritsted i Nordsjælland til at få serviceret bilen. Andre kører til Fyn til Andreas mens andre igen kører til Jelling til Jan. Men rigtig mange laver det meste selv, det er vel fordi det ikke er den helt store opgave at lave lidt service på en MX5.

Os der kører i ældre udgaver og ikke er så fingernemme, vi har nok mere brug for erfarne MX5 guruer der ved hvor fejlene/problemerne ligger, men det burde ikke være så vigtigt med en spritny bil, medmindre den ikke er lavet ordentligt.

Og trådstarter spurgte om et sted hvor 1. service på en helt ny bil kunne udføres i nærheden af hans bopæl. Ville ikke sende ham rundt i landet for denne opgave, det er efter min mening det samme som at sige, "Jeg har købt en Mazda MX5 men kunne ikke drømme om at bruge en Mazda forhandlers værksted til at lave et helt almindeligt service på bilen" - er det så bilen eller værkstedet der er problemet??

Der kan godt opfattes en smule ironi og drilleri i mit indlæg, men det må I tage med ;)

Tom - Breje
2005 NB 1.8 FL SPORT
Sunlight Silver
Følgende bruger(e) sagde tak: Kim H, svoge, Per - Kolding
14 feb 2018 15:40 #24141 af Krogh
Når nu Tom har "åbnet op" tillader jeg mig som oldsag et indlæg.

Ja, Andreas har jeg også frekventeret, dog ikke vedrørende serviceeftersyn med min ND fra 2016.

Som forhistorie er jeg som sagt ældre og har - vedrørende lappekit - en konservativ holdning, ville hellere have et nødhjul.

Sidste gang min hustru fik en "husholdningsbil" tilkøbte jeg straks et nødhjul, om end forhandleren grinte hånligt: man punkterer alligevel aldrig. Ja, men når det sker, er det "altid midt om natten på et aldeles øde sted og naturligvis i øsregn".

Over en periode på 4 år havde hun 3 punkteringer, 2x i udlandet, hvor nødhjulet - om end bagagerum var "fyldt til randen" - var en fornøjelse at hive frem, og 1x i vores nærområde, hvor lappekittet ville være uden effekt overhovedet, grundet hullets størrelse og placering.

En "fornøjelig" historie oplevede en af mine norske venner der havde lånt sin VW 4x4 til sin kone da hun ville en tur til hytten på fjeldet med masser af sne, og da hun punkterede anvendte det ved bilkøbet medfølgende lappekit. Da det var nødvendigt at udskifte det punkterede dæk oplyste værkstedet om, at det pågældende dæk ikke mere kunne skaffes, hvorfor der grundet 4x4 skulle monteres 4 nye dæk. Han forbander lappekit langt væk.

Der var i december en tråd med advarselslampe for dæktryk i ND'eren, ja det har jeg også oplevet i de første måneder efter køb, første gang i Alperne og anden gang 2 måneder senere umiddelbart før Nordkap - heldigvis 2x falsk alarm, men en dag bliver jeg vel indhentet af "virkeligheden".

Slut forhistorie.

Jeg ønsker hverken ødelagt føler til den elektroniske dæktryksovervågning/TPMS eller en situation hvor lappekittet er uanvendeligt, hvorfor jeg finder tilbud med 12 måneders Mazda Mobilitets-Service vedrørende alle nye Mazda-køretøjer registreret fra november 2013 hensigtsmæssig.

Efterfølgende gives 12 måneders eller 20.000 km (hvad der måtte komme først) Mobilitets-Service, hver gang man får udført det foreskrevne serviceeftersyn hos et autoriseret Mazda-værksted i Danmark indtil bilen er 10 år.

I hjælpen - der gælder i mere end 40 lande i Europa - er inkluderet:
- assistance 24 timer i døgnet ved driftsstop eller ulykke, hjemme eller langs vejen
- hjælp på stedet eller bugsering af bilen til nærmeste autoriserede Mazda-værksted
- udlejningsbil
- taxi
- bus, fly eller tog
- hotel

Som pensionist med adskillige årlige ind- og udlandsture finder jeg det betryggende med denne service, hvorfor jeg af den grund agter at servicere hos "den autoriserede" første 10 år.

Og vil så besøge Andreas såfremt et særligt behov måtte opstå.

Med hilsen/ Lars Krogh
Følgende bruger(e) sagde tak: Kim H, Per - Kolding
14 feb 2018 16:18 #24142 af Per - Kolding
@ Lars & Helge,

@ Lars Et meget fint indlæg Lars, hvilket gav stof til eftertanke selvom man både har vejhjælp og SOS-aftale i udlandet.

@Helge. Hvad med opdateringer af f.eks. motorstyring og DAB-radio hvis man vælger et ikke autoriseret Mazda-værksted?

Da jeg havde min CX-5 til både 1.og 2. års eftersyn hos en autoriseret Mazda-forhandler så fik den en serviceopdatering af DAB-radioen jf. Mazdas foreskrifter. Det vil man jo ikke få ved en ikke autoriseret forhandler. Jeg mener at jeg fik en DAB-opdatering under 1. års eftersynet sidste år på ND'en.

Ved du om der er nogle motor- og radioopdateringer der skal foretages under autoriseret 2. årseftersyn på ND'en?

Med venlig hilsen
Per ND 1,5 Edition 2016
Ceramic metallic
14 feb 2018 18:23 #24144 af Helge
@ Per
Har prøvet at lytte til DR og syntes at det de sender, stort set er en masse tom snak og dåselatter. Så den bruger jeg aldrig. Med hensyn til motorstyring, så kører min ND perfekt, og ønsker ikke at nogen roder med dette. Skulle der komme problemer med motoren, så er det klart at Mazda får lov til at kikke på den.

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Følgende bruger(e) sagde tak: Per - Kolding
14 feb 2018 22:15 #24151 af Jeppa
Jeg kan kun anbefale at man tager en tur til Andreas i Vissenbjerg (au2fast.dk).

Jeg har lige fået lavet 1.service hos Andreas, og jeg var imponeret over at få lov til at stå og følge alt hvad han udførte på bilen.
Bremser blev adskilt og smurt, glide stempler foran sad allerede lidt fast. motorolie samt oliefilter skiftet, jeg valgte ikke at skifte gear og bagtøjs-olie, den tager vi næste gang.
Jeg havde et hav af spørgsmål, og fik svar på alt, samt en masse tips.
Jeg var der i lidt over 2 timer, og fik en regning på 2.125 kr. ink. moms.

Jeg synes bestemt at det var turen værd, og gør det også næste gang jeg skal have lavet noget på bilen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Per - Kolding
Leveret af Kunena Forum