Hvis man vil undgå, at bilbatteriet ødelægges på rekordtid, er det en god ide at vedligeholdelses-oplade det ved længere stilstandsperioder.
Sagen er, at et bilbatteri ikke kan tåle at blive helt afladt. Vores biler har et ganske lille hvilestrømforbrug, der langsomt aflader batteriet, selv om tændingen er slået fra. En god tommelfingerregel er, at såfremt bilen skal stå ubrugt i mere end én måned, bør man enten demontere batteriet, eller også opladede det mindst én gang om måneden.
Selv om man demonterer batteriet, vil det med tiden selvaflade. Et demonteret batteri bør oplades mindst én gang hver tredje måned, og gerne oftere.
Batteriet kan heller ikke tåle at blive opladt med for høj en spænding og for høj en strøm. Glem alt om den gamle bil-lader du måske har haft stående de sidste 20 år, der er nemlig stor chance for, at den kværner batteriet.
Tommelfingerreglen er, afhæng af batteritype, en maksimal ladespænding på 14-15 volt, og en maksimal ladestrøm på 10% af kapaciteten, svarende til 3-5 ampere.
Men alt det der med strøm og spænding behøver man ikke at bekymre sig så meget om, når man investerer i en kvalitetslader med vedligeholdelsesfunktion. Laderen docerer selv mængden af strøm og spænding. Når batteriet er opladet, stoppes opladningen, og opladeren nøjes med at overvåge batteriets tilstand, og udfører vedligeholdelsesladning når det er nødvendigt.
Jeg benytter selv en CTEK MXS 3,8. som faktisk kun koster omkring 500 kr. Laderen er velegnet til de fleste typer bly/syre batterier samt til AGM- og GEL batterier.
Som det kan ses på billederne har jeg monteret det lille medfølgende sæt med ledninger og stik, så jeg lynhurtigt kan montere/demontere laderen.