× Inden du køber en MX-5, er der mange ting der skal overvejes. Diskutér dem med klubbens medlemmer her!
Du behøver ikke, at være registreret medlem for at skrive.

Se også klubbens tidligere formands artikel; mx5club.dk/laesestof/bilen/foer-man-koeber
Se i øvrigt Wikipedia om MX-5: en.wikipedia.org/wiki/Mazda_MX-5

MX5 ND 1,5 eller 2,0 ?

28 dec 2017 23:09 #23945 af Morten Svendsen
Går og grubler lidt over om den næste hverdagsbil skal være en MX5 ND? Er ny i Mazdaverdenen og hælder egentlig mest til italienske biler, især de ældre af slagsen. Så ofte jeg kan, kører jeg om sommeren i en Alfa Romeo Spider 1300 Junior. Det med at køre åbent er bare helt fantastisk :-) Så kunne selvfølgelig ikke dy mig for at prøve MX5, da den nye ND kom frem. Det er jo som at køre en moderniseret Alfa Romeo Spider, og så er den endda til at betale. Har kørt en længere tur i en 1.5, og den virker for mig fuldt tilstrækkelig. Der er selvfølgelig ikke den store overarm, men den render godt op i omdrejninger og kompenserer derved for det mindre slagvolumen. Har tidligere kørt en kort tur i en 2.0, men den satte ikke sådan det store mærke i hukommelsen. Hvad er folks erfaringer med de 2 motorer?

Med venlig hilsen
Morten Svendsen
29 dec 2017 10:48 #23946 af Tom - Breje
Hej Morten,

der er en god artikel om dette her:
Lundings overvejelser på en ND

God fornøjelse med din nye interesse - og godt nytår!

Tom - Breje
2005 NB 1.8 FL SPORT
Sunlight Silver
Følgende bruger(e) sagde tak: jbl, Helge
29 dec 2017 19:45 #23947 af LarsM
Hej Morten

Prøv også at læse denne tråd:

https://mx5club.dk/forum/andet/5439-provekorsel-af-rf

Så vil jeg da anbefale, at du finder en forhandler, hvor du både kan prøvekøre en 1,5 og 2,0, så du på egen krop (og pengepung) kan forholde dig til forskellen :-)

Bedste hilsener
LarsM
29 dec 2017 21:18 #23948 af Morten Svendsen
Hej Tom og Lars.
Tak for svar, meget brugbare fra jer begge. Ja, begge skal nok prøves lige efter hinanden, men umiddelbart hælder jeg mere til 1.5. Det lyder til at være samme “problem” som hos Alfa Romeo, de små motorer kræver omdrejninger og de store er lidt “dovne” Prisen er ikke den afgørende faktor, for jeg ved, at jeg vil beholde bilen i mange år :-) Hvorledes ser det ud med totaludveksling i gearkasse og bagtøj, er den identisk på 1,5 og 2,0? Jeg syntes ikke umiddelbart at 1,5 var ved at rende livet af sig ved motorvejsfart.

Med venlig hilsen

Morten Svendsen
29 dec 2017 22:26 - 29 dec 2017 23:00 #23949 af kem
Hej Morten.
De fleste vælge 1,5. Det er der nok en årsag til. Bl.a. prisen.
Kan se i datablad at udveksling er ens i 1,5 og 2,0. også i sport.
Pøj pøj med dit valg.

Blålyn & 仲間
30 dec 2017 08:07 - 30 dec 2017 11:30 #23951 af BoN
Her er et link så du kan sammenligne de forskellige modeller:

www.automobile-catalog.com/make/mazda/mx.../mx-5_4gen/2017.html

Hvis det er sprit ny bil er her et link til autooffer:

www.autooffer.dk/model/MAZDA-MX-5

NB 10th anniversary
Trykladet med Rotrex
30 dec 2017 20:05 #23957 af Morten Svendsen
Tak for alle de gode indspark.

Ja, det skal nok være en ny, eller i det mindste en meget lidt brugt. Har et godt øje til Autooffer, i det mindste kan man bruge dem til at give en retningsviser på prisen. Er der nogen der ved, om der sker ændringer på 2018-modellerne?

Med venlig hilsen og godt nytår :-)

Morten Svendsen
05 jan 2018 09:37 #23966 af And
Du må ud og prøve nogle stykker.

Mine tanker:
En af de afgørende forskelle (for mig... ret nørdet!) er at 2,0 er std. med spær på bagtøjet. Du mærker det ikke i hverdagen, men i snævre sving og på vådt underlag så synes jeg det er FEDT.

1,5 er en fantastisk maskine og fuldt ud tilstrækkelig for de fleste. Samtidig får du (måske) billig forsikring og en lavere ejerafgift. Rører de ting dig ikke, så se bort fra det sidste.

2,0 har bare mere træk i mellemområdet og er lettere at få til at køre hurtigt - til gengæld er den bare ikke ligeså "villig" når der rigtigt er omdrejninger på maskinen.

2,0 har i øvrigt også større bremser, tårnstiver og som nævnt før spær på bagtøjet. Det er alle sammen ting som kan tilkøbes, men prisen for delene ender omkring merprisen du giver for den større bil. Det er ting jeg som nørd ville elske, men i hverdagen mærker jeg dem ikke. Dvs. måske 95% af min køretid som er til og fra arbejde med primært motorvej/landevej.

Min drømmekonfiguration er en 1,5 med udstyret fra 2,0 sport og spær. Den kan "bygges", men bliver ikke gratis!

I øvrigt omkring merprisen... hvis du beholder bilen i mange år så mærker du ikke den beskedne merpris fra 1,5 edition til 2,0. Og så lidt kærlig mobning... Som Alfa-mand så er du nok heller ikke bange for afskrivning :)

And - '92 1,6 Black & Tan
...gode beslutninger kommer af erfaring, meget af det kommer af dårlige beslutninger.
Følgende bruger(e) sagde tak: LarsM, Flemming
06 jan 2018 14:59 #23972 af AS DK

And skrev:
Min drømmekonfiguration er en 1,5 med udstyret fra 2,0 sport og spær. Den kan "bygges", men bliver ikke gratis!

Når Andreas begynder at ophugge ND'ere i større tal kommer der udstyr/reservedele til fornuftige priser.

Arne Sørensen
Jubii nr 2487 Rotrex kompressor by CCR-Racing
Holdt kørende af Au2Fast
06 jan 2018 17:39 #23974 af LarsM

Mon ikke Mazda helt af sig selv lancerer en 1,5 Edition Sport på et eller andet tidspunkt ? - Det vil være ganske oplagt, og de har alle delene på hylderne :)
07 jan 2018 11:53 - 07 jan 2018 11:53 #23976 af Helge
Kem skrev:
De fleste vælger 1,5. Det er der nok en årsag til. Bl.a. prisen.

Jeg ved ikke om Morten stadig er med her, men vedr. valget af 1.5 her i DK, så er det nok rigtigt hvad kem skriver. Men i England forholder det sig noget anderledes, jeg følger lidt med på Owners MX-5 Clubs hjemmeside og her kan man se at de fleste første gangs købere vælger 2 liters modellen.

Der er ikke de store prisforskelle på 1,5 og 2.0 i England. 1.5 SE-L Nav koster £ 20.495 og 2.0 SE-L Nav koster £ 21.795 på gaden, ( forskellen er 10.880 kr.) Tror at første gangs køberne tænker, kan man få 30 hk mere for kun £ 1.300, så er det et godt køb. De fleste ved jo sikkert ikke meget om sportsvognskørsel, ud over at det er noget med vind i håret og masser af vilde heste under hjelmen.

Men kikker man på de gamle i klubben som har mange års erfaring med MX-5, så vil jeg tro at ca. halvdelen har valgt 1.5 modellen, og de skriver alle at valget skyldes, at de finder at den er langt den sjoveste på de små veje. B)

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Følgende bruger(e) sagde tak: kem
07 jan 2018 20:00 #23982 af Morten Svendsen
Hej.
Jo, er stadig med, “lytter” det bedste jeg kan :-) Jeg har da tænkt det samme, det er ikke mange penge ekstra fra 1.5 til 2.0, slet ikke hvis man beholder bilen i mange år. For 2.0 tæller indtil videre mest spærredifferentialet, er vant til de små 1300-Nordmaskiner fra AR og elsker karakteristikken. Men indtil jeg har prøvet dem begge under sammenlignelige forhold, står der 1-1 til 1.5 - 2.0

Hilsen Morten
Leveret af Kunena Forum