Jeg er den glade ejer af en 30-års jubi-model, og jeg synes, at Mazdas ingeniører i det store og hele har gjort et fremragende stykke arbejde. Dog kunne jeg godt ønske mig endnu mindre krængning under svingkørsel og overvejer derfor at sætte kraftigere krængningsstabilisatorer på bilen, der er født med Bilstein-støddæmpere og vist nok Mazdas standard fjedre. Måske tager jeg fejl vedr. fjedrene…….?
Jeg har læst mig til, at der med hensyn til dæmpning af krængning åbenbart findes 2 ”religioner”, den ene hvor man opgraderer krængningsstabilisatorerne og den anden, hvor man monterer sænkningsfjedre.
Jeg hælder mest til at opgradere krængningsstabilisatorerne for ikke at bede affjedringen om også at klare dette.
Fra den lokale Mazda-forhandlers reservedelsafdeling har jeg fået oplyst, at reservedelsnumrene på de originale kræningsstabilisatorer på 30-års jubi-modellen ikke er de samme numre som på kræningsstabilisatorerne på en ND2, 2.0 uden Bilstein-dæmpere, og at stabilisatorerne på 30-års modellen formentlig er en kraftigere version.
Nu er spørgsmålet så, hvor kraftige 30-års modellens originale krængningsstabilisatorer faktisk er, og hvilke andre jeg evt. skal anskaffe for at få nogle endnu kraftigere.
Har nogen af jer erfaringer hermed eller viden på dette område?