Hej med jer
Når man sender sin MX5 til kilometer/årsservice hos et autoriseret Mazda værksted, bliver der ikke skiftet olie i gearkasse eller differentiale ved de første mange service. Men efter at have hørt hårrejsende historier om nedbrudt olie i geargasse og differentiale på særligt ND modellerne, valgte jeg at få skiftet olien på min ND2 2,0 årgang 2019 med 20.000 km. på klokken.
Da jeg er et nysgerrigt gemyt, blev olien tappet ud i gennemsigtige beholdere, så jeg ved selvsyn kunne vurdere oliens tilstand.
Først olien i gearkassen. Jeg mangler simpelt hen ord for hvordan den ildelugtende, slamfyldte væske så ud. Men en aftapning fra den lokale kinagrills fritureanlæg, blandet med kafferester fra en kaffemaskine, som har stået tændt hele dagen, ville være for positiv en beskrivelse. Og bundproppen var sovset ind i et ½ cm tykt lag fedtet slam – Samlet set et alt andet end et kønt syn, og garanteret ikke noget som smører optimalt.
Olien i differentialet så bedre ud, men der flød en anelse slam rundt i den aftappede væske.
Efterfølgende kom der ny olie på gearkasse og differentiale, og jeg vælger fremadrettet af få den skiftet én gang årligt (ca. 10.000 km) indtil den aftappede olie ser væsentlig bedre ud.
Bedste hilsener
LarsM