•  Log ind
  • Log ind
  • Bliv medlem

Log ind

Glemt dit kodeord?  
  • sliderImg
  • sliderImg
  • sliderImg
  • sliderImg
  • Forside
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Forum
  • Klubben
    • Vedtægter & Forretningsorden
    • Turreferater
    • MX-5 Hvorfor ?
    • Kolonnekørsel
    • Referater
    • Betalingsservice
  • Vejledning/FAQ
  • Kontakt
    • Cookies og persondata politik
    • Links
    • Bestyrelsen
  • Læsestof
    • Før man køber MX-5
    • Klubbladet Roadstar
  • Galleri
  • Gæsteforum

Forum 

Se regler for forum under menupunktet VEJLEDNING/FAQ

HUSK:BILLEDER FRA TURE OG ARRANGEMENTER KAN INDSÆTTES I INDLÆG (TRÅDE), MEN GERNE OGSÅ I GALLERIET

E-mail besked

Slet

Er du sikker på, du ønsker at slette dette indlæg?
Forum » Karosseri, Motor, Undervogn, Transmission » Olien i gearkasse og differentiale trængte bestemt til udskiftning efter 20.000 km

Olien i gearkasse og differentiale trængte bestemt til udskiftning efter 20.000 km

E-mail besked
Lars Mikkelsen
Lars Mikkelsen
Svar
Oprettet 20-10-2020 19:34:07

Hej med jer

Når man sender sin MX5 til kilometer/årsservice hos et autoriseret Mazda værksted, bliver der ikke skiftet olie i gearkasse eller differentiale ved de første mange service. Men efter at have hørt hårrejsende historier om nedbrudt olie i geargasse og differentiale på særligt ND modellerne, valgte jeg at få skiftet olien på min ND2 2,0 årgang 2019 med 20.000 km. på klokken.

Da jeg er et nysgerrigt gemyt, blev olien tappet ud i gennemsigtige beholdere, så jeg ved selvsyn kunne vurdere oliens tilstand.

Først olien i gearkassen. Jeg mangler simpelt hen ord for hvordan den ildelugtende, slamfyldte væske så ud. Men en aftapning fra den lokale kinagrills fritureanlæg, blandet med kafferester fra en kaffemaskine, som har stået tændt hele dagen, ville være for positiv en beskrivelse. Og bundproppen var sovset ind i et ½ cm tykt lag fedtet slam – Samlet set et alt andet end et kønt syn, og garanteret ikke noget som smører optimalt.

Olien i differentialet så bedre ud, men der flød en anelse slam rundt i den aftappede væske.

Efterfølgende kom der ny olie på gearkasse og differentiale, og jeg vælger fremadrettet af få den skiftet én gang årligt (ca. 10.000 km) indtil den aftappede olie ser væsentlig bedre ud.

Bedste hilsener

LarsM

Svar

Lars Bøgebjerg
Lars Bøgebjerg
Oprettet 11-12-2020 10:44:13
Svar

Jeg fik også skiftet olie på gearkasse og differentiale på min ND2 2.0 i forbindelse med 1. års service. Det var Andreas der skiftede så kender ikke specs

Lars Harding Knudsen
Lars Harding Knudsen
Oprettet 11-12-2020 10:32:51
Svar

Asger René Gyldmark
Asger René Gyldmark
Oprettet 10-11-2020 09:02:18
Svar

Fik skiftet olie på gearkasse og spær idag. Bilen har lige rundet 28.000 og gearolien var efter min mekanikkers udsagn færdig!!! Olien fra spærret var fin.
Tak for indlæget Lars - og til alle andre ND ejere en stor opfordring til at få skiftet olierne!
/Asger

Lars Mikkelsen
Lars Mikkelsen
Oprettet 21-10-2020 15:16:48
Svar
Original besked af Morten Svendsen oprettet 20-10-2020 21:47:41:

Uha, lyder ikke godt, vil gerne se er billede hvis du har et. Hvilken olie fik du fyldt på efterfølgende?

Hilsen Morten

Hej Morten

Jeg har desværre ingen billeder. Det var Andreas (Au2fast) som skiftede olien. Ved ikke nøjagtig hvad han hældte på, men det er olier som overholder specifikationerne Mazda stiller. 

I forhold til IB´s billeder var der ikke synlige metalspåner, og slammet på bundproppen havde mere konsistens som smørrefedt - Andreas sagde, at der ikke var grund til bekymring, for sådan så olien ud på de fleste NDére, når den blev skiftet første gang. Moralen i historien er vel også blot, at olie i gearkasse og differentiale bør skiftes jævnligt og meget gerne inden for det første år eller 20.000 km OG at det ikke sker, når man får udført service på et autoriseret Mazda værksted, med mindre man efterspørger det. For jeg formoder, at et autorieret Mazda værksted gerne skifter olien, hvis man beder om det :-)

Bedste hilsener

LarsM

Morten Andersen
Oprettet 21-10-2020 07:21:04
Svar

Jeg fik også skiftet olie på bagtøj og gearkasse på min ND2 1.5 ved 20.000 km sidste år (1. års service).

Gearkasseolien viste også brugsspor, misfarvning og en lille smule metal ved proppen - samt lidt slam. Ikke så godt som jeg ønskede at se det efter et års kørsel, men heller ikke noget direkte alarmerende og ikke nogen synderlig utiltalende lugt.

Bagtøjsolie var lidt farvet, en lille smule metal og slam ved prop - men ikke noget i retning af det jeg har set billeder af tidligere.

I forbindelse med aftapning valgte jeg at tage en olieprøve fra som jeg opbevarer til fremtidig reference.

Forventer at se til olien igen ved et km-tal mellem 40 og 50.000 - til næste år.

Men ud fra hvad jeg så første gang er jeg umiddelbart ikke bekymret.

Ib Sidelmann Yderstræde
Ib Sidelmann Yderstræde
Oprettet 21-10-2020 00:16:59
Svar

Hej Lars.

Lyder ikke godt det du skriver, en gearolie skal ikke se sådan ud efter 20.000km.

Under ND Maintenance er der masser af vinterlæsning, også om olie og levetid på samme! https://forum.miata.net/vb/forumdisplay.php?f=2

En enkelt tråd af mange, denne strækker sig over 19 sider med indlæg om emnet: https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=709978

Et par ND olieanalyser, ikke fra samme bil, men næsten samme antal miles: