Kan bundproppen til ND genbruges ved olieskift? Der er ventetid til eftersyn pga. coronakrise, så jeg skifter olien selv ...
Hilsen Morten
HUSK:BILLEDER FRA TURE OG ARRANGEMENTER KAN INDSÆTTES I INDLÆG (TRÅDE), MEN GERNE OGSÅ I GALLERIET
Kan bundproppen til ND genbruges ved olieskift? Der er ventetid til eftersyn pga. coronakrise, så jeg skifter olien selv ...
Hilsen Morten
Jeg plejer altid at genanvende hvis muligt, men nogen, bla VW, laver det så “smart”, at pakskiven ikke kan skiftes. Kobberskiver er gode, de skal blot lige udglødes før genmontage, har gjort det på de gamle Alfa Romeoer i evigheder. Men hvad med aluskiver, der er vel ikke noget at gøre udover at anvende en ny?
Jeg er helt enig med Kim i, at bundproppen sagtens kan genanvendes også mange gange. Men pakningen i kobber eller aluminium bør skiftes. De kan sagtens skaffes uoriginale eller originale f. eks. IL Motorsport (0,74EURO) eller thansen.
Jeg har dog selv snydt nogen gange og genanvendt pakningen en gang eller to - hvis man husker ikke at skrue bundproppen alt for kraftigt i. Men husk at kontrollere tætheden bagefter.
Se lige min editering af mit oprindelige svar.
Nogle nye biler får en ny prop hvergang - derfor spørgsmålet.
Det er lidt øv at stå der og mangle en prop når bilen hænger der uden olie ...
Hvorfor skulle den ikke kunne genbruges?
Men - der skal givetvis en ny pakning (kobber- eller aluminiumring) på inden genmontering.
EDIT:
Og så kiggede jeg - efter at have svaret - på min faktura for service på min ND RF.
Her var der ingen post for bundprop, men derimod for pakningen (som kostede 4 svenske kroner).