× Kun klubmedlemmer har adgang til at skrive her

Gammel nyhed

14 aug 2017 13:59 #23206 af BoN
Godt nok en gammel nyhed, men det lader til at den snart ruller af samlebåndet.

Link: www.business.dk/biler/revolutionerende-b...rer?utm_source=ni.dk

NB 10th anniversary
Trykladet med Rotrex
Følgende bruger(e) sagde tak: Helge, Kim H
14 aug 2017 16:00 #23207 af Helge
Ja, helt nyt er det ikke, men troede nu ikke at de allerede var så lang fremme, men spændende!

Men hvis man læser sidste nyt fra Mazda Inside, så skriver de faktisk:
Compression ignition and a supercharger fitted to improve fuel economy together deliver unprecedented engine response and increase torque 10–30 percent over the current SKYACTIV-G gasoline engine.

Så måske kan vi forvente næste generation Skyactiv-g med kompressor.

www2.mazda.com/en/publicity/release/2017/201708/170808a.html

Men det stopper ikke her, Toyota og Mazda har netop indgået et partnerskab den 4. august,
med det formål at bygge biler sammen, og som noget nyt for Mazda, elektriske biler.

www2.mazda.com/en/publicity/release/2017/201708/170804c.pdf

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Følgende bruger(e) sagde tak: HPH
19 aug 2017 16:19 - 19 aug 2017 16:21 #23224 af Kim H
Her er et link til lidt interessant info - som måske hænger sammen med den nye motor

www.roadandtrack.com/new-cars/car-techno...ectric-supercharger/
08 sep 2017 19:08 #23378 af Helge

BoN skrev: Godt nok en gammel nyhed, men det lader til at den snart ruller af samlebåndet.

Link: www.business.dk/biler/revolutionerende-b...rer?utm_source=ni.dk

torquenews.com skriver nu, at der faktisk har været realistiske testkørsler med den nye SkyActiv-X motor på de tyske veje.
www.torquenews.com/4121/mazda-s-skyactiv...nsitional-technology


ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Kim H, BoN
13 sep 2017 18:45 #23404 af Mogens Gemmer
Man skal ikke langt ind i historierne om SkyActiv-X motoren, før man støder på nye forkortelser.

HCCI er betegnelsen for princippet i den nye motor (Homogeneous charge compression ignition).
HC står for Homogeneous Charge som i benzinmotorer og CI for Compression Ignition som i dieselmotorer.

På mere almindeligt dansk:
Benzinmotorer reguleres med mængdestyring. Det samme benzin/luft forhold, men variabel tilførsel af gasblandingen, der antændes med en gnist.
Dieselmotorer reguleres med kvalitetsstyring. Fri indsugning, men variabel indsprøjtning af dieselolie, der selvantænder under kompressionen.

Hvis det lykkes for Mazda med deres hybrid af benzin - og dieselmotorer, er det alligevel ikke helt nyt.
En petroleumsmotor med glødehoved svæver også et sted mellem gnisttænding og selvantænding.
SkyActiv-X motoren indeholder desuden tændrør, så der mangler lidt endnu, før vi ser dieselmotoren, der kører på benzin.

Bortset fra det, er det bemærkelsesværdigt, at en så forholdsvis lille fabrik som Mazda fører sig frem med alternativ motorteknik som i SkyActiv motorerne, men også med G-Vectoring Control, som Mazda foreløbig er ene om.
Følgende bruger(e) sagde tak: Stang
15 sep 2017 21:21 #23406 af BlindZenDriver

Mogens Gemmer skrev: Hvis det lykkes for Mazda med deres hybrid af benzin - og dieselmotorer, er det alligevel ikke helt nyt.
En petroleumsmotor med glødehoved svæver også et sted mellem gnisttænding og selvantænding.
SkyActiv-X motoren indeholder desuden tændrør, så der mangler lidt endnu, før vi ser dieselmotoren, der kører på benzin.

Bortset fra det, er det bemærkelsesværdigt, at en så forholdsvis lille fabrik som Mazda fører sig frem med alternativ motorteknik som i SkyActiv motorerne, men også med G-Vectoring Control, som Mazda foreløbig er ene om.

Helt enig i at Mazda imponerer gang på gang - især når man så samtidig husker på de er en af de mindre producenter (Se i øvrigt også Königsegg, det er en meget lille producent der gør nogle vilde ting med bl.a. deres motorer).

Det med at der er tændrør i SkyActiv-X motoren er som jeg har forstået kun til at lave tænde brændstoffet noget af tiden, det meste af tiden skal motoren vist være helt som en diesel. Noget at det Mazda har fundet en løsning på, er vist det at de kan undgå kompressionstændingen ødelægger tændrør.

Mener i øvrigt der er noget med at Mazda's start-stop teknik i deres SkyActiv motorer har så meget styr på motoren, at de kan genstarte motoren uden starteren fordi de lader motoren stoppe på det helt rigtige sted således den kan startes bare ved at sætte gang i forbrændingen!
Følgende bruger(e) sagde tak: Stang
05 okt 2017 17:26 - 05 okt 2017 17:48 #23594 af Kim H
Her findes en YouTube video med en slags forklaring af den nye motors virkemåde:



Og - sandelig - en mere:



Minsandten - yderligere en - også med lidt info om en kommende ny 3ér:



Og der ligger endnu flere videoer om den nye Skyactive X motor på YouTube - find dem selv
Leveret af Kunena Forum