I fredags skulle bilen vaskes for første gang, hvilket burde være en simpel sag. Frem med skumlanse, sæbevand, skyllevand, vaskehandske mikrofiber-håndklæder og så ellers i gang. Men efterhånden som processen skred frem, måtte jeg konstatere, at der var rester af beskyttelsesvoks på lakken (sikkert smurt på, da bilen skulle rustbeskyttes). Og nøøj hvor det drillede. Der kom voksrester på vaskehandske, håndklæder og uklædelige striber i lakken.
Satte bilen i garage og smed de voksbefængte remedier i vaskemaskinen.
Her til morgen havde jeg så samlet mod til at prøve igen. Nu startende med en seriøs affedning af lakken, med varmt vand blandet med håndopvaskemiddel i rigelige højtskummende mængder. Normalt er håndopvaskemiddel no-go til bilbrug, men til affedtning af lakken fungerede det perfekt. Efter behørig skylning og tørring var lakken helt ren og affedtet.
Desværre var søndagens temperaturer slet ikke til udendørs arbejde med voks, så jeg måtte rykke ind i min lille garage, som let lod sig opvarme med varmeblæser.
Da lakken er ny på bilen, valgte jeg en voks uden slibemiddel i. Jeg har rigtig gode erfaringer med SONAX Xtreme Hybrid Tech Wax, som er let at påføre og aftørre. Fordi garagen er så lille som den er, må man sno sig som var det en yogatime man var til, og når man er halvvejs, bliver man nødt til at vende bilen - men pyt det lader sig gøre 😊
Sluttede fik kalechen en gang Fabsil som den sugede til sig i nærmest ubegribeligt store mængder.
Nu mangler jeg bare at pudse ruderne og banke måtterne, så er bilen parat igen 😊