× Alt MX-5 relateret, men som ikke kan indpasses i andre kategorier under "MX-5".
Hvis det IKKE er relateret til MX-5, brug da kategorien "Diverse" under "Alt det andet".

Lidt om Mazdas speciallakering - Machine Gray Metallic

25 apr 2018 13:50 - 25 apr 2018 13:55 #24535 af Helge
Kan se at der nu er flere i klubben som har købt ny bil med Mazdas nye speciallakering - Machine Gray Metallic. Det er en speciallakering Mazda har arbejdet et stykke tid med, og det er ikke helt forkert at sige at det er en special lakering, og ikke noget Mr. Hvem som helst kan klare, hvis man får en lakskade på bilen.
Indlægget er ikke skrevet for at gøre ejere af biler med Machine Gray nervøse, men for at forhindre, at de kan havne i samme situation som den uheldige RF ejer i Staterne.

Det specielle ved den nye lak er, at det reflekterende lag indeholder ekstremt tynde aluminiumflager med høj lysstyrke og skal påføres meget præcist for at sikre jævn belægning. Under tørringsprocessen krymper tykkelsen af dette lag til ca. 2,5 mikrometer, ca. en fjerdedel tykkelsen af de fleste reflekterende lag. Dette får aluminiumflagerne til at ligge fladt med regelmæssig afstand mellem hver flage. Denne finish med høj tæthed giver hele overfladen en glans, når den belyses, hvilket giver et realistisk metallisk udseende. I Mazdas salgsmateriale skriver de da også: lakeringen giver indtryk af, at køretøjets karosseri er skulptureret ud af en kompakt blok stål.

Det har vist sig, at det utroligt svært er at sprøjte et 2,5 mikrometer tyndt lag maling med de ekstremt tynde aluminiumflager, til sammenligning så er et menneske hår ca. 100 mikrometer tykt.
(40 gange lak med de ekstremt tynde aluminiumflager, ville svare til tykkelsen på et menneskehår).
Selvom værkstedet får nøjagtigt de korrekte malingfarver med præcis den rigtige blanding af ekstremt tynde aluminiumflager, skal det reflekterende lag påføres en tykkelse på ca. 2,5 mikrometer efter krympning, ellers vil de ekstremt tynde aluminiumflager vil ikke ligge fladt. Mazdas robotter klarer det fint, men det er straks en helt anden sag når det er et menneske som holder sprøjtepistolen.

Sidste år kunne man på miata.net læse om et medlem som fik en lille bule på forreste kofanger af sin nye RF, samt et knækket ophæng til forlygten, da en kvinde bakkede ud fra en parkeringsplads, uden at se sig for. Hvad der fra starten så ud som en lille skade, ny forlygte, ny kofanger samt lakering af denne.
Endte faktisk med at bilen var 10 uger på værksted, værkstedet kunne ikke matche Machine Gray godt nok, eksperter blev tilkaldt, da de heller ikke kunne ramme farven efter at have malet bilen 4 gange, så endte de med at male hele den ene side af bilen i en farve som heller ikke var helt som Machine Gray.

På et tidspunkt fandt RF ejeren ud af at malerfirmaet havde 14 biler på standby i forskellige forretninger rundt om i landet som skulle males Machine Grey. De var på standby, fordi malerfirmaet brugte RF ejerens bil i forsøget på at ramme den rigtige farve. Til sidst fik den uheldige ejer tilbudt at få malet resten af bilen i den mislykkede farve, eller få 10% af bilens værdi i erstatning. Hele seancen endte med at koste 15.000$, og med at ejeren fik bilen tilbage i en tilstand han aldrig kan være tilfreds med!

Her link til skræk historien på miata.net: Har man en allerede en bil med Machine Gray Metallic eller overvejer at købe en, så kan det vist ikke skade at kaste et blik på historien på miata.net
Man kan nøjes med at læse indlæggene af "gregmfreed".

forum.miata.net/vb/showthread.php?t=6345...ght=collision+repair



Og her link til PPG Industries som leverer maling til alverdens bilmærker, de giver opskriften på hvorledes Machine Gray Metallic skal håndteres, men skriver også, at meningen med dokumentet er, at man kan opnå en finish så tæt på den originale lak som muligt.

Bilag:

Filnavn: WBMazda46G...cess.pdf
Filstørrelse:445 KB

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: kem, Flemming, Jens65
25 apr 2018 14:16 #24536 af Tom - Breje
God info til de som får denne maling/lak
Enden bliver vel at den skal sendes tilbage på fabrikken for at få den rigtige lakering efter lidt småskrammer??:blush:

Tom - Breje
2005 NB 1.8 FL SPORT
Sunlight Silver
25 apr 2018 19:23 #24537 af Jens65
Tak for info. Var ellers udsat for en forhandler der tilbød at reparere nogle ganske små stenslag på fronten og kølerhjelmen af min RF i forbindelse med et års korrosionseftersyn. Med sprængladninger under kølerhjelmen og nu en vanskelig lak ender det måske med dyrere forsikring. Godt det ikke går ud køreegenskaberne B) Jens65

JensF
30 apr 2018 11:23 #24565 af nyhlen
Har fått dörren på min bil omlackerad
Bifogad bild visar skarven mellan dörren till vänster och framskärmen till höger
Kan inte se någon skillnad
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Helge
30 apr 2018 12:10 #24566 af Helge
Hej Thomas
Hvis det ser ligeså fint ud i solskin, så er det jo bare fantastisk B)
Tak for info

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
02 aug 2018 14:54 #25014 af hvirring
Thomas, hvor har du fået din lakeret?

Jeg har netop fået en skade på dør og forskærm på min 2017 RF i Machine Gray (en varevogn med anhængertræk bakkede ind i siden... :angry:)

Er der evt. andre der kan anbefale et værksted i Storkøbenhavn? Daugaard biler - hvor den er købt - har tilsyneladende for travlt og vender ikke tilbage på trods af de har taget fotos af skaden og sendt dem til deres skadecenter.
02 aug 2018 17:38 #25015 af Helge
Thomas Nyhlen er svensk medlem og bor lidt syd for Malmø.
Og der er længe imellem, at han er på hjemmesiden.
Han har i øvrigt været medlem af den danske klub side 1996.

Så det er måske ikke rigtigt aktuelt med hans værksted.
Men ønsker du at skrive til ham, kan jeg sende dig hans mail adresse.

Men du bør nok sikre dig at det værksted som skal male bilen, har prøvet denne lak tidligere. Og evt. få adgang til at se deres resultat. Jeg har jo lige fået lakeret hele bilen, og i den forbindelse spurgte jeg ejeren om han havde nogen erfaringer med Machine Gray. Hans svar var at de havde brugt meget tid og materialer på at ramme netop denne lakering, efter at have prøvet at lakere 45 små paneler, var resultatet at de var tæt på, men at de ikke kunne ramme præcis samme lakering. De ville være nødt til at fade lakken ud over et større område for at få det til at se godt ud :dry:

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
04 aug 2018 11:08 #25021 af Helge
Hej hvirring
Hvis du har læst historien jeg har linket til fra miata.net, så var ejeren af RF’en glad og tilfreds da han modtog bilen efter reparation. Men da han dagen efter kom til at kikke på lakken i solskin, var det ikke længere en glad RF ejer. Den nye lak så OK ud i gråvejr, men når solen skinner, så var det en helt anden historie.

Forskellen ses let her, taget med samme kamera og samme dag. Øverst malershoppens bedste bud, og nederst fabriksmalingen andet sted på bilen. Så et tips må være, at hente bilen fra værkstedet når solen skinner, så er det lettere at sige ”det er en ommer”, hvis arbejdet ikke er OK B)




ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Bilag:
Leveret af Kunena Forum