× Alt MX-5 relateret, men som ikke kan indpasses i andre kategorier under "MX-5".
Hvis det IKKE er relateret til MX-5, brug da kategorien "Diverse" under "Alt det andet".

Mazdas ekstreme tynde lak

28 jun 2018 11:13 #24908 af Helge
I forbindelse med at ND’en for nogen tid siden blev torpederet i siden i en rundkørsel af en ældre tilsyneladende blind kvindemenneske, så startede min research efter et godt pladeværksted samt en velrenommeret malershop. Valget faldt på Mazdas pladeværksted i Holbæk og LAKexsperten i samme by. På pladeværkstedet blev der monteret ny bagskærm og ny dør. Jeg havde i forvejen en lille skade på højre forskærm som også blev skiftet da der var en lille revne som ikke kunne repareres da skærmen er af aluminium. Besøgte værkstedet nogle gange efterhånden arbejdet skred frem, fint arbejde og service hele vejen.

Besøgte også malerfirmaet nogle gange, både for at se deres færdige arbejder og havde selvfølgelig en del spørgsmål vedr. den nye lak og snakken faldt naturlig på Mazdas utrolige flotte lak, men også på den ekstreme tynde lak som vi alle kender følgerne af. Masser af små stenskud på fronten af bilen, jeg blev i den forbindelse spurgt om jeg havde klaget over dette til Mazda, da de tidligere havde udført maling af motorhjelme som Mazda havde betalt grundet for tynd lak. Efter henvendelse til Mazda, blev laktykkelsen målt, resultatet var 70 My, efter det var godtaget højere oppe, fik jeg besked om at Mazda ville betale for lakeringen af motorhjelmen.

Måske andre MX-5 ejere kan få glæde af denne oplysning B)

Efter grundig overvejelse besluttede jeg at få adskilt og lakeret hele bilen, så nu står den med en laktykkelse som svinger fra 190 til 240 My forskellige stedet på bilen.

Her lidt om fabrikkens arbejdsmetoder:
www.mazda.com/en/innovation/mazda-stories/engineers/basecoat/



ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Følgende bruger(e) sagde tak: Kim H, Harlou, SHM, Kuksi, kem, Steen K, Per - Kolding, Stang, SCS, Steffen
28 jun 2018 22:55 - 28 jun 2018 22:56 #24909 af BlindZenDriver
Når nu emnet er ved Mazda's lak, så faldt jeg over en lille historie om vægten på Soul Red.

I en US biltest af en Mazda 6 der nævnte anmelderen, at en Mazda repræsentant havde fortalt ham om en tuner shop, der havde frabedt sig Mazda sendte dem røde MX-5'ere fordi de i den lakering var 5-6 kilo tungere.

Se testen her(det med Soul Red kommer efter ca. 8 minutter):


Bil anmelderen i videoen er i øvrigt en seriøs en af slagsen, har har tidligere lavet anmeldelser for NYT.
Følgende bruger(e) sagde tak: Stang
29 jun 2018 08:25 #24910 af AS DK

BlindZenDriver skrev: I en US biltest af en Mazda 6 der nævnte anmelderen, at en Mazda repræsentant havde fortalt ham om en tuner shop, der havde frabedt sig Mazda sendte dem røde MX-5'ere fordi de i den lakering var 5-6 kilo tungere.


Det opvejes da af de 5-6 kilo din pengepung bliver lettere, når du vælger den lak B) B) B)

Arne Sørensen
Jubii nr 2487 Rotrex kompressor by CCR-Racing
Holdt kørende af Au2Fast
Bilag:
02 jul 2018 14:01 #24923 af Helge
Jeg har modtaget en mail fra et medlem som spørger, hvad kriteriet er der for at Mazda betaler for lakeringen af evt. motorhjelmen på bilen. Jeg er svar skyldig, kan kun sige at lakken blev målt til 70 My på bilen, og at jeg har kvitteret på en regning som Mazda betaler, 4.500 kr.
Og det skal selvfølgelig være inden for de 3 års garanti, og jeg vil tro at man også tjekker om bilen har været til det årlige karrosseri eftersyn. Men har man mange stenslag på fronten, så er det da et forsøg værd B)

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Følgende bruger(e) sagde tak: HPH, Per - Kolding, Dumpster
10 jul 2018 12:33 #24949 af Stang
Jeg har i går fået målt laktykkelsen på min røde NDer. Og den er ganske rigtig ekstremt tynd på frontklap, bagklap og forskærme - varierende fra 60-70 my. Det bemærkelsesværdige er, at tykkelsen på døre og bagskærme er 110-120 my. Autolakereren, der foretog målingerne, sagde, at det normale er, at de vandrette flader får det tykkeste lag og de lodrette flader det tyndeste lag, når man håndlakerer. Men nu er det jo også robotter, der lakerer i Hiroshima.
Jeg vil prøve at få Mazda til at betale for en oplakering af fronten på garantien. Håbet er lysegrønt :huh:

ND 1,5 Edition 2015 Soul Red Metallic
Følgende bruger(e) sagde tak: Per - Kolding, Dumpster
10 jul 2018 17:47 - 10 jul 2018 17:48 #24951 af Per - Kolding
Hej Stang,

Jeg er spændt på at høre din tilbagemelding.

Så skal jeg jo nok også en tur til autolakerer for at få målt tykkelsen......

Med venlig hilsen
Per ND 1,5 Edition 2016
Ceramic metallic
12 jul 2018 14:17 #24960 af Stang
Jeg er også spændt på at høre, hvad Mazda siger til det. Forhandleren i Frederikssund har lovet at undersøge det, og jeg har en aftale om at komme den 14. august, hvor de også skal reparere ACen (for anden gang). Ved forespørgsel hos FDM siger de, at der strengt taget ikke eksisterer nogen generelle krav til laktykkelser, men 80-100 my er almindelig laktykkelse.
Men jeg skal lade høre fra mig, når der er nyt i sagen.

ND 1,5 Edition 2015 Soul Red Metallic
Følgende bruger(e) sagde tak: Harlou, HPH, Per - Kolding
18 jul 2018 07:49 #24979 af Helge
Hej Ole
Hvad er problemet med din A/C

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
18 jul 2018 09:09 #24980 af Jon
I forbindelse med garantiskade ved de små sidevinduer (rust), har jeg fået målt tykkelsen på min ND (jet Black mica) og intet sted på køleren, var tykkelsen over 68 my. Værkstedet Mogens Elmer, vil nu kontakte Mazda Danmark, for at afklaring af om de vil betale for omlarkering. Min kølerhjælm er overstrøet med bittesmå hvide pletter, hvor malingen er slået af under kørsel. Jeg afventer kontakt fra værkstedet efter sommerferienferien.

JWF
Følgende bruger(e) sagde tak: Harlou, Per - Kolding, Stang
18 jul 2018 15:44 #24981 af Stang
Hej Helge,
problemerne med min A/C var i første omgang - dvs da bilen var 1 år gammel - at A/Cen simpelt hen ikke virkede. Alt kølevæsken var fordampet fra en utæthed ved gennemføringen i torpedovæggen. Der findes da også en Mazda servicebulletin, som beskriver problemet, som er montering af en forkert størrelse O-ring i gennemføringen i de første produktionsmodeller. Den blev skiftet på garantien :) :)

I anden omgang - da bilen var 2½ år - blev A/C funktionen gradvis dårligere og dårligere. Ved påfyldning af ny kølevæske hos Mazda sprang et andet rør ved radiatoren læk. Nøjagtig hvilket rør har jeg ikke helt fået styr på. Men Mazda har åbenbart en leveringstid på 2 måneder på dette andet rør. Garantien dækker imidlertid - det skulle da også bare mangle.

Så når sommervarmen er ovre kan jeg formentlig få kølet mig rigtig af :huh:

ND 1,5 Edition 2015 Soul Red Metallic
Følgende bruger(e) sagde tak: Per - Kolding
18 jul 2018 18:00 #24982 af Helge
Ja, jeg sad faktisk at tænkte på den famøse O-ring som de havde monteret på de første modeller. Men det har du styr på, men der har altså været rigtig mange børnesygdomme på den nye model. Tror jeg på et tidspunkt havde en liste med 22 fejl på ND’erne.

Men de andre generationer havde jo også sine medfødte fejl, NB blandt andet fine anlæg for rust i panelerne og NC1 har også haft sine problemer. Så selvom Mazda laver utroligt velkørende biler, så er de altså ikke problemfrie :huh:

Bilag:

Filnavn: PoorACPerformance.pdf
Filstørrelse:143 KB

ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic
Tom Hall: ”This isn’t a car to be measured in MPH or MPG, but in "SPG" — "Smiles Per Gallon."
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Per - Kolding, Stang
18 jul 2018 22:48 - 18 jul 2018 22:50 #24983 af PSN
Jeg i besiddelse af en lagtykkelsesmåler via mit arbejde.
Hvis det har interesse, så kan jeg da godt tage den med på turen “rundt i det østjyske” eller i kan køre en tur forbi Ribe.
Følgende bruger(e) sagde tak: Harlou, HPH, Stang
Leveret af Kunena Forum