× Kun klubmedlemmer har adgang til at skrive her

Forberedelse af MX før vinteropbevaring, og under?

12 sep 2018 19:16 #25200 af Lars Peter
Som helt ny ejer af MX, er jeg i tvivl om hvordan bilen bedst forberedes til 4-5 med pause. Jeg tænker her på om dæk ikk tager skade, skal bilen klodses oo, tryk øges eller?
Hvordan med motor, skal den startes en gang i mellem.

Jeg vil meget gerne høre gode forslag og råd!

På forhånd tak

Hilsen
Lars Peter - Tommerup
12 sep 2018 23:12 - 12 sep 2018 23:19 #25201 af BjarneC
Hej Lars Peter tillykke med dit nye sommerkøretøj - og velkommen i klubben.

Jeg kører nu på 10. sæson og for mit vedkommende bliver bilen parkeret i garagen (der står den i øvrigt hele året), men når der saltes 1. gang på vejene, har jeg kørt den sidste tur i året.
Bilen overtrækkes med dækken og frem for alt bliver der monteret vedligeholdelseslader på batteriet og så får bilen lov til at stå urørt henover vinteren. Uden ekstra dæktryk eller opklodsning.
Når saltet er væk fra vejene igen, kommer den store dag hvor bilen pakkes ud og laderen, der har gjort sit arbejde henover vinteren, bliver taget fra.
Bilen springer i gang, som om den bare lige har stået natten over.

Et ekstra råd. Check nogle gange i løbet af vinteren at laderen virker. Prøvede et år, at den var gået i stykker i løbet af vinteren og det betød en del bøvl med at få strøm nok på batteriet til at kunne starte. Hvis strømmen forsvinder helt, skal bilen "genoptrænes" inden den fungerer perfekt igen.

mvh
BjarneC Tommerup
13 sep 2018 20:19 #25202 af Lars Peter
Hej Bjarne, tak for din respons. Hvad mener du med “ genoptrænes” ? Havde egentligt blot tænkt at tage polerne af batteriet, idet der ikke må forventes at være strøm der hvor den skal overvintre.
Hilsen
Lars Peter
13 sep 2018 21:11 #25204 af BjarneC
Med mangel på strøm på batteriet henover vinteren har jeg oplevet, at det har været vanskeligt at starte bilen efter vinteren selv efter batteriet havde været ude og blive ladet op.
Den startede umiddelbart, men efter et par sekunder gik den i stå. Og herefter gik der lang tid med at få den i gang igen.
Derfor er det for mig vigtigt, at batteriet hele vinteren sidder i bilen og at det er fuldt opladet - derfor vedligeholdelseslader på fuldtid.
Med "genoptræning" mener jeg, at hvis bilen mister strømmen virker det som om, at den skal lære køremåde på ny.

For mit vedkommende vil jeg ikke lade min bil stå uden batteri henover vinteren.

Hvad gør I andre?

BjarneC
13 sep 2018 21:16 #25205 af Per - Kolding
Halløj,

Jeg lader batteriet sidde i bilen, men frakobler pluskabelskoen.

Jeg lader ikke på batteriet i løbet af vinteren.

Når jeg så skal på årets første tur, så pluskabelskoen på, og vupti så springer motoren i gang, med det samme.

Så det er absolut ikke nødvendigt at lade på batteriet i løbet af stilstandsperioden...…..

Med venlig hilsen
Per ND 1,5 Edition 2016
Ceramic metallic
13 sep 2018 21:34 - 13 sep 2018 22:03 #25206 af HNC
Jeg har prøvet både at have vedligeholdelseslader på med batteri monteret i bilen og afmonteret batteri og anvendt vedligeholdeslader. Radioen mistede faste stationer men selve bilen kørte fint efter genmontering af batteri.

Vores er en NC model. Jeg har spurgt Andreas fra Au2fast som nævnte at specielt de originale Panasonic batterier kan have problemer med afladning, hvis der ikke er vedligeholdeslader på, mens Varta batterierne, som mange skifter til, typisk bedre holder strøm gennem en stilstandsperiode, hvis blot minuspol afmonteres. Jeg overvejer derfor at prøve løsningen med at afmontere minuspolen den kommende vinter (batteriet i vores er skiftet til Varta).

Mvh.
Henning
13 sep 2018 22:18 #25208 af LarsM
Blot til info er den gode CTEK MXS 3,8 vedligeholdelseslader på tilbud hos Thansen til 440 kr.

Her er et link til indlæg om vedligeholdelse af batteriet:

https://mx5club.dk/forum1/el-system/3586-nyt-batteri-til-nb-er

Bedste hilsener
LarsM
14 sep 2018 14:55 #25210 af Stang
Der er flere måder at gøre det på. Jeg har i 17 år haft en NA og en ND model, og jeg har altid gjort følgende inden stilstand på 3-4 måneder:
1) fyldt benzintanken helt op for at reducere risikoen for kondens i tanken ved skiftende temperaturer over vinteren
2) skiftet motorolien for at sikre, at der ikke er syrerester olien, som kan korrodere i motoren
3) pumpet alle dæk til 0,5 bar overtryk (for at forhindre firkantede dæk), men ikke klodset den op
4) ladet på batteriet ca. 1 gang hver måned i stilstandsperioden
5) startet motoren ca. 1 gang hver måned for at sikre korrekt smøring
6) dækket bilen med et støvdækken
Så har jeg aldrig haft problemer med at starte til foråret.

God fornøjelse med bilen og velkommen i klubben, Lars Peter.

ND 1,5 Edition 2015 Soul Red Metallic
Leveret af Kunena Forum