E-mail Print Eksport til iCal-format

Verdens største dieselmotor

Verdens største dieselmotor 

Titel:
Verdens største dieselmotor
Dato:
17.06.2018 10:00
Hvor:
Ikke fastlagt endnu
Kategori:
Klub arrangementer

Beskrivelse

Tilmelding ikke senere end:

Oprettet af: Helge Pedersen

Begivenhedsdetaljer

 

Museet byder på alt fra de mest topmoderne interaktive udstillinger, til en omfattende samling af skibs- og motormodeller fra produktionen på B&W Skibsværft og Maskinfabrik. Der er gratis adgang på Museet, Energiporten 8. 2450 København SV.

 

 

Så kom gerne kl. 10:00, B&W 2000 startes kl. 11:00 og kører gerne 5-10 minutter

 

Her lidt teknisk information om B&W 2000:

Verdens største dieselmotor blev leveret til H.C. Ørstedsværket i 1933 i det sydlige København. En motor med imponerende specifikationer. H.C. Ørstedsmotoren er 24,5 m lang, 12,5 m høj og vejer hele 1.400 tons. Af disse udgør vægten af 1 komplet cylinder 20 tons, vægten af 1 dobbeltstempel med 10 stempelringe 4,5 tons, vægten af den 730 mm tykke krumtapaksel 140 tons og vægten af svinghjulet med generator er 80 tons. Ydeevnen på dette tekniske mesterværk er 15 MW svarende til 22.500 effektive hestekræfter. For de teknisk begavede hjerner, kan det berettes at motoren er en dobbeltvirkende totaktsmotor, hvilket vil sige, at den både tænder når stemplet er i top, og når det er i bund – en teknologi, der ikke bruges længere.

 

Fra sin praktiske ilddåb i 1933 og ca. 30 år frem, sad H.C. Ørstedsmotoren solidt plantet på tronen som verdens største af sin slags. Den dag i dag hører den stadig til i den større ende af sin slags, på fast land. Dagsordenen for den ottecylindrede kleppert var at levere strøm til hovedstaden og store dele af Sjælland, under spidsbelastninger af el-netværket (om morgenen og ved 15-16 tiden når folk fik fri fra arbejde), frem til slutningen af 60’erne. Under 2. verdenskrig spillede H.C. Ørstedsværket og motoren en vigtig rolle i og med, at motoren blev brugt som skjulested og opmagasinering af værkets modstandsgruppes våben og kamp effekter.

 

Maskinen arbejder med dieselolie, hvis brændværdi er ca. 10.000 kcal/kg, og som sprøjtes ind i cylindrene under et tryk på ca. 350-400 atm. Brændselsolieforbruget er ca. 240 g pr. kWh ved 12.000 kW. Skylleluften leveres af 4 stk. blæsere, som gennem et gear trækkes af maskinen, og som yder ca. 1.800 m3 luft pr. minut ved et tryk på 0,25 atm. Udstød gassens temperatur er 300 grader ved 12.000 kW. Maskinens lejer er tryksmurte under et tryk på 2,5 atm. Smøreolietankens indhold er på 40 tons, som ca. 10 gange i timen trykkes gennem lejerne som smøreolie og gennem stemplerne som køleolie. Maskinen er ferskvandskølet i et lukket system, som holdes nedkølet af vand fra Københavns havn.

 

  http://dieselhouse.dk/

 

http://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/opstilling-af-dieselmotor-pa-orstedsvaerket

 

Efter seancen på DieselHouse er det planen at vi kører en lille eller større fælles tur og får en bid brød.

 

Helge

 

Mødested

Mødested:
Ikke fastlagt endnu

Beskrivelse

Mere info senere.

Registrering

Webform

Deltagere

Brugernavn  
Stang
Helge
Steen Kofoed
bema
SvendAB
Jon