Hej med jer.
Der bliver snakket rigtig meget om dæk i MX5 kredse, for hvad skal man vælge? Alle de store dækfabrikanter tilbyder en hel række dæk med vidt forskellige egenskaber. Mit råd er, at man starter med at definere hvilket egenskaber man ønsker sig, og gerne i prioriteret rækkefølge. Helt overordnet, skal det være sommer-, vinter, eller helårsdæk? Hvordan er éns kørestil? Skal dækket primært bruges på offentlig vej eller på bane? Er vejgreb i tørt eller vådt føre vigtigst? Er komfort, pris og slidstyrke vigtig? Når man har forholdt sig til spørgsmålene, kan man hente rigtig god inspiration i danske og udenlandske dæktest. Når man har fundet dækket man gerne vil købe, kan man indlede jagten på en dækforhandler, som kan levere dækket til den rigtige pris, afbalancere det korrekt, og montere det uden at ridse fælgene. Endelig skal dækforhandleren kunne levere dæk som er friske og nye, hvilket er det modsatte af ”hyldeveteraner”, som desværre også sælges rundt omkring.
Min ND2 2,0 fra 2019 har efterhånden kørt 20.000 km, hvoraf rigtig mange kilometer er kørt, ja lad os kalde det ”aktivt”, på små snoede veje og i bjerge, så de originalmonterede Bridgestone Potenza er ved at være så slidte, at de skal skiftes inden for en overskuelig fremtid. Jeg har oplevet Bridgestone Potenza som ganske udmærkede i tørt føre, men på våd vej står de ikke godt fast og deres respons, eller mangel på samme, oplever jeg som værende giftig. Bridgestone Potenza skal det ikke være igen.
Bilen kører ikke om vinteren, så det skal være sommerdæk. Min kørestil er ”aktiv” på små snoede veje, så optimalt vejgreb i tørt føre, og godt vejgreb i vådt føre er et absolut must. God og forudsigelig respons er også et must. Komfort og slidstyrke betyder mindre, og da dæk under alle omstændigheder udgør en meget beskeden del af de samlede driftsomkostninger (gælder nok ikke når man kører på bane), er jeg indstillet på at gå efter Toppen af Poppen.
Så er det nu, at Google og Youtube er min ven. Jeg har pløjet en række store uafhængige danske, tyske og engelske dæktest igennem, hvor sommer/sportsdæk i NDéns eller lignende dimensioner blev testet. To dæk med mine prioriteter, skiller sig markant positivt ud:
Michelin Pilot Sport 4
Super godt dæk, der ofte kæmper om førstepladsen med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Eminent i tørt føre. Bedste dæk i vådt føre, men også dækket som beskrives som mere komfortabelt, blødt, og måske derfor giver det knap så meget respons som Goodyear dækket.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
Super godt dæk, der ofte kæmper om førstepladsen med Michelin Pilot Sport 4. Eminent i tørt føre. Også godt i vådt føre, men knap så godt som Michelin Pilot Sport 4. Opleves lidt stivere og sportsligt, giver lidt mere respons end Michelin dækket. Er i udlandet noget billigere end Michelin Pilot Sport 4.
Umiddelbart tiltaler Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 mig mest, så nu kan jeg gå på jagt efter en seriøs dækpusher, der ikke står af, når jeg også kræver at forholde mig til dækkets produktionsdato. Det er nemlig sådan, at der sælges en del dæk, som er ganske gamle, og uanset om forhandlerne sikkert påstår det modsatte, bliver et dæk hårdere med alderen, så et nyt dæk bør ideelt set være under ét år gammelt ved montagen, og gerne yngre.
Bedste hilsener
LarsM